01.11.2018 | 12:22

Kritika na delu: 57. Oktobarski salon 4/5

57. Oktobarski salon "Čudo kakofonije", Beograd, 15. septembar - 28. oktobar 2018.

4/5 Kritičarka na delu: Nina Mihaljinac, teoretičarka umetnosti, docentkinja FDU

Serijal Kritika na delu o 57. Oktobarskom salonu  nastavljamo osvrtom teoretičarke umetnosti Nine Mihaljinac, koja smatra da izložba “Čudo kakofonije” kustosa Gunara Kvarana i Danijel Kvaran ne nudi ništa novo, jer samo detektuje da postoji diverzitet umetničke scene, pa je ta svima poznata činjenica postala ishodište koncepta, umesto da bude polazište njegove dalje razrade i dijaloga.

“Oktobarski salon ove godine polazi od koncepta kakofonije, dakle detektuje da postoji diverzitet umetničkih svetova ili multikulturalnost, i to u stvari nije ništa što je nama nepoznato. Mi smo toga svesni. U principu, to bi trebalo da bude polazište za bilo koji intelektualni, pa tako i kustoski rad, a ne ishodište, što će reći da u procesu selekcije radova nije bilo neke analize. Dobili smo jedan naizgled sveobuhvatan, a zapravo selektivan presek opšte slike i u toj opštoj slici su se istakla zapravo opšta mesta sveta umetnosti - različite generacije, različite rase, različiti umetnički pristupi, politička i angažovana umetnost, larpulartistička umetnost… To nam je sve poznato. Taj koncept ima potencijal za dublju debatu i za dijalog, ali čini mi se, nažalost, da Oktobarski salon ove godine taj potencijal nije iskoristio”, navela je Nina Mihaljinac, docentkinja na Fakultetu dramskih umetnosti.

Situacija u vezi sa Oktobarskim salonom, prema mišljenju Nine Mihaljinac, rezultat je opšteg trenda smanjivanja ulaganja u neprofitne delatnosti, i to  ne samo u oblasti kulture, već i u zdravstvu, socijalnoj zaštiti, obrazovanju…

“To je jedan nepovoljan trend protiv kojeg treba da se borimo”, naglasila je Nina Mihaljinac, koja za Oktobarski salon predlaže strategiju postizanja kvaliteta i izvrsnosti, s obzirom na značaj te manifestacije za scenu savremene vizuelne umetnosti.

Povodom 57. OS, Nina Mihaljinac skrenula je i pažnju i na potrebu preispitivanja međusektorskih odnosa.

“Čini mi se da te termine javno, civilno, privatno, uzimamo zdravo za gotovo, bez mnogo preispitivanja, a sektorska podela je vrlo kompleksna i komplikovana tema o kojoj su pisali značajni filozofi, teoretičari i filozofi, počev od Hegela. Same kategorije, razmišljanja unutar kategorija i njihovi odnosi – šta je odnos javnog i privatnog, civilnog i javnog, civilnog i privatnog, to je ono što treba na prvom mestu preispitati, pa onda tražiti alternative, ne samo u domenu kulture, nego i šire”, rekla je Nina Mihaljinac, ističući da je ta tema bitna ne samo za Oktobarski salon, nego i za društvo uopšte.

*U prvoj epizodi serijala KND o 57. Oktobarskom salonu kritičar na delu bio je prof. dr Ješa Denegri, u drugoj istoričarka umetnosti Nela Tonković, a u trećoj prof. dr Nikola Šuica, istoričar umetnosti.

_ _ _

08.04.2024 | 10:10