06.12.2021 | 15:38

Kritika na delu: Ivana Ivković – Posle vas, 4/4

Ivana Ivković: Posle vas, Salon Muzeja savremene umetnosti, Beograd, 17. septembar - 20. oktobar 2021.

4/4 Kritičarka na delu: Natalija Paunić, istoričarka umetnosti

Istoričarka umetnosti Natalija Paunić smatra da bi izložbu “Posle vas” Ivane Ivković u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu trebalo sagledati pre svega u kontekstu odrastanja u ovom regionu u vreme tranzicije, ali je uverena da i publika izvan tog područja može da doživi estetski aspekt tog rada, s obzirom da komunicira i na afektivnom nivou. U poslednjoj epizodi serijala Kritika na delu o izložbi Ivane Ivković, Natalija Paunić posebno ukazuje i na narativni, lirski deo rada “Posle vas”, kao i na poziv publici da učestvuje, koji je sadržan već i u samom naslovu.

Napominjući da sa Ivanom Ivković sarađuje već duže vreme, Natalija Paunić ukazala je na njeno višegodišnje interesovanje za pojam tranzicije u različitim kontekstima. Kao prvi kontekst u tom smislu, Natalija Paunić navodi geopolitički, odnosno regionalni, pre svega zbog odrastanja na ovom području, koje je od početka 90-ih, kada je i sama rođena, sve vreme u nekoj tranziciji. Ivana Ivković je nešto starija od nje, pa je “doživela i period pre svega toga, tako da je to veća još promena bila za nju”.

“Mislim da je to glavni kontekst izložbe”, navela je Natalija Paunić, ukazujući s druge strane da i neko ko nije iz ovog regiona može estetski da doživi na neki nacicn  ovu izložbu, jer komunicira i na afektivnom nivou. Takođe, s obzirom da se “radi o pitanjima šta je virtuelno, šta je stvarno, šta je snimljeno, šta se stvarno događa, šta je režirano, to je nešto što se pojavljuje dosta često u umetnosti i nije ništa novo, ali možda u kontekstu poslednje dve godine pandemije i svega što smo doživeli dobija neku novu notu, na neki način osvešćavamo u čemu sve možemo ili ne možemo da učestvujemo – virtuelno ili realno, fizičkim prisustvom ili odsustvom”, dodala je.

Natalija Paunić veruje i da je u domaćoj javnosti film kao format mnogo bliži ljudima nego savremena vizuelna umetnost, zbog čega joj i taj aspekt izložbe bio interesantan, s obzirom da Ivana Ivković ne dolazi iz konteksta filma – prvo je počela od crteža zapravo.

Kao specifičnost izložbe, Natalija Paunić navodi i tekstualni, odnosno lirski, narativni deo, koji je uvek prisutan u izložbama i radovima Ivane Ivković od 2016. godine, kada je prvi put radila performanse kao svojevrsne žive slike – tableau vivant.

Baveći se tim aspektom umetničke prakse Ivane Ivković i u svom radu na doktorskim studijama, Natalija Paunić ukazala je da se žive slike, odnosno tableau vivant pojavljuju kao stilska figura i u pisanju. Taj pojam ne odnosi se samo na likovno, performativno, već i na literaturu, u kojoj obeležava neki momenat koji se dešava između prošlosti koju već znamo i nekog budućeg momenta koji još nismo saznali - neki predah, što je u smislu tranzicije vrlo prikladno.

Natalija Paunić ukazuje i da se već u naslovu izložbe “Posle vas” nalazi svojevrsna pozivnica, koja može da se odnosi i na publiku, i na učesnike.

“Mislim da se Ivana Ivković sve vreme igra time”, navela je Natalija Paunić, napominjući da ni taj koncept nije preterano nov, ali je možda interesantan za publiku u Srbiji, jer “ovde postoji neki gard prema savremenoj umetnosti i onome što je izloženo”.

“Postoje i kamere koje snimaju goste koji sebe vide opet ne kao u ogledalu ili sopstvenoj kameri, već iz neke druge perspektive tako da i oni sami postaju deo postavke, što mislim da je jako bitno i za doživljaj izložbe i za to što Ivana pokušava i kroz ovaj tekst da dočara - da svi učestvujemo u istoj drami”, navela je Natalija Paunić.

U prvoj epizodi Kritike na delu o izložbi Ivane Ivković učestvovao je istoričar umetnosti Branislav Dimitrijević, u drugoj pozorišna rediteljka Ana Popović, a u trećoj istoričarka umetnosti Sanja Kojić Mladenov.

_ _ _

08.04.2024 | 10:10