11.07.2016 | 10:23

Kritika na delu

Kritika na delu

NFC “Filmart”, u saradnji s portalom za kulturu SEEcult.org, započinje projekat “Kritika na delu” koji podrazumeva produkciju kratkih video emisija o značajnim izložbama u Srbiji u 2016. godini, u cilju revitalizovanja likovne kritike u oblasti savremenih vizuelnih umetnosti i ukazivanja na značaj edukativne uloge kritičke reči namenjene široj publici.

Projektom “Kritika na delu” biće obuhvaćene odabrane izložbe u Beogradu i drugim gradovima, kao što su 11. Grifon u Beogradu, izložba finalista nagrade “Dimitrije Bašičević Mangelos” u Beogradu, 28. Memorijal Nadežde Petrović u Čačku, 56. Oktobarski salon u Beogradu, 17. Bijenale umetnosti u Pančevu, kao i grupne i samostalne izložbe prema izboru urednice serijala Slađane Petrović Varagić.

Problemi sa kojima se suočava savremena vizuelna umetnost tiču se i relativizacije kriterijuma za ocenu umetničkog dela. Likovna kritika je izgubila nekadašnju ulogu presuditelja vrednosti umetničkog dela, čime se gube parametri i kriterijumi u njegovom ocenjivanju. Takođe, zaboravljena je edukativna uloga kritike, koja se retko objavljuje i to gotovo isključivo u stručnoj literaturi ili katalozima izložbi, obraćajući se pre svega stručnoj javnosti, a ne prosečnoj publici manifestacija u oblasti vizuelnih umetnosti. Kritička reč postala je hermetična, elitistička i samodovoljna. Jedan od problema je i to što su mogućnosti za objavljivanje likovne kritike danas u Srbiji izuzetno sužene - periodika je potpuno ugašena, kao i mesečni magazini-vodiči. U nedeljnoj štampi se retko pojavljuje, a u dnevnoj je iščezla. Jedini prostor u kojem je moguća njena revitalizacija stoga je internet.

Video serijal “Kritika na delu” afirmiše likovnu kritiku na inovativan način – svaku izložbu pratiće po tri priloga iz ugla različitih likovnih kritičara/kustosa/istoričara umetnosti, koji će biti emitovani na portalu SEEcult.org i njegovom YouTube kanalu, kao i na Fb strani projekta.

Serijal počinje izložbom izabranih radova sa 11. Grifona, održanom od 13. juna do 2. jula u Grafičkom kolektivu u Beogradu. O izabranim radovima govore istoričari umetnosti Ana Stevanović i Milan Popadić, kao i grafički dizajner Igor Oršolić, dobitnik nagrade Grifon 2008. i član žirija za dodelu nagrada na konkursu Grifon 2016.

Projekat “Kritika na delu” podržan je od Ministarstva kulture i informisanja Srbije.

08.04.2024 | 10:10